VAR MED OCH UTSE SVERIGES DIGITALA STJÄRNOR 2023
Rösta på Årets E-handelsprestation
Röstningen är nu stängd för denna gång och vinnaren presenteras den 10 oktober 2023. Läs gärna mer om finalisterna här nedanför.
Vem tycker du förtjänar utmärkelsen Årets E-handelsprestation? Rösta på din favorit i formuläret längre ner på sidan. Du kan rösta en gång per kategori.
En sann ”E-STAR” har genomfört en bedrift som lett fram till en framgång i företaget eller branschen. Detta är en senior profil som förändrat branschen genom kreativa idéer, innovativa lösningar eller något som fått tillväxten att explodera.
Många bra kandidater har nominerats för sitt engagemang och sitt inspirerande arbete och här presenterar vi de utvalda kandidater som juryn tagit vidare.
Rösta och läs mer om våra finalister här nedanför. Röstningen avslutas fredagen den 29e september 2023.
Partner
VI HITTAR DIGITAL KOMPETENS NÄR DU BEHÖVER DEN
REKRYTERING | KONSULTER | HEADHUNTING
Årets Finalister
Mikael Meijer - SVP of eCommerce, Apoteket AB
Mikael Meijer är en framstående ledare och entreprenör inom e-handel, retail och digitala marknadsplatser. Med expertis inom ”growth hacking” och digital marknadsföring, har han utvecklat innovativa strategier för att nå framgång, där vikten av att använda data som beslutsgrund, dra nytta av ny teknik samt att leda, motivera och utveckla medarbetare varit centralt för att nå framgång.
I en av de mest mogna e-handels branscherna (apoteksbranschen) i Sverige är jag stolt över att leda Apoteket ABs fantastiska e-handels team som under de 12 senaste månaderna tagit mest marknadsandelar (%) av alla etablerade aktörer på marknaden. Dessutom så har företaget lanserat en helt ny standard i och med vår nylanserade App, och inviger inom kort Sveriges mest innovativa, och hållbara, högautomatiserade e-handels lager. Och trots en tuff situation för marknaden och hushållen har Apoteket AB slagit rekord avseende tillväxttal för omsättning inom e-handeln under 2022/2023 vilket gör oss till en av Sveriges största e-handels aktörer.
Nominering:
”Mikael has changed organisations to work in a data driven way which I have witnessed. He is an axpert on eCommerce Strategy, Growth Strategy, Digital Marketing, CRO, UX\/UI, eCommerce Tech. A valuable blend of sales leadership, resourcefulness and financial skills that combine efficiency with imagination to produce highly effective bottom-line results. Adept in developing effective marketing and sales plans, creating long-range focus and devising innovative methods for tactically implementing those ideas. Exceptional ability to enter new environments and produce immediate results through the use of a flexible sales style and practical skills that are easily transported between different industries.”
Kristin Hars - Founder & CEO, Sisterly Tribe
Efter nästan 20 år inom mode & retail världen, varav 13 år i London på globala bolag samt 6 år som CCO på Bubbleroom, lanserade jag det egna varumärket Sisterly Tribe 2021. Sisterly Tribe är ett community drivet yoga & wellness varumärke med hållbarhet, systerskap och holistiskt välmående är en del av DNA’t.
2022 började jag jobba på heltid med Sisterly Tribe och jag är stolt över många saker, men framförallt över att har byggt upp ett stark team kring Sisterly Tribe, att vi har lyckats nå ut globalt i en konkurrens utsatt marknad, sålt till nöjda och återkommande kunder i +35 länder, flyttat den största delen av vår produktion till Europa, lanserat en ny hemsida, förbättrat samtliga KPI’r samt levererat en start tillväxt (+300% vs LY online de senaste 12 månaderna).
För mig är det en vinst i sig att bli nominerad. I Sverige startade kvinnor hälften så många bolag som män förra året och mindre än 2% av VC kapitalet går till bolag som grundats av kvinnor. Den statistiken behöver ändras och jag vill inspirera fler att tro på sina idéer och gå från ide till tanke genom visa att det är möjligt.
Nominering:
”I en konkurrensutsatt marknad kämpar hon sig gul och blå, och lyckas väldigt väl.”
Andreas Koschnike - Head of E-commerce, J.LINDEBERG
Andreas startade Caliroots 2003 – en resa som under 17 år tog olika vägar till en koncern och global plattform för livstilsprodukter (sneakers, streetwear, menswear, sportswear mm).
Förra året tog han på sig uppdraget att re-lansera J.LINDEBERGs ehandel som senaste året driftats externt. Nu ville man ta in den internt, så ny plattform samt nytt större team behövdes byggas. Målet var att skapa en inspirerande och guidande plattform för slutkonsumenten enligt devisen ”Brand Tight/Business Right” som skulle visa upp J.LINDEBERG´s unviversum -”BRIDGING SPORTS & FASHION”.
Detta var inte bara ett tekniskt projekt, utan man ville även uppdatera den digitala identiteten. Betyget har visat sig i siffrorna; det senaste halvåret har tillväxten hållt sig +70% vs LY. Andreas har både som entreprenör, konsult och anställd förstått varumärke, kund, strategi och med rätt verktyg kunnat bygga starka plattformar med goda resultat.
Jag tror att det som fick projektet att bli så bra, var dels fullt stöd internt och cross team, tydlig tidslinje och starkt projektledning.
Vore super tacksam om vi fick många röster som kvitto på detta!
Nominering:
”Resultatet av att re-lansera J.LINDEBERG digitalt talar för sig själv. Andreas har inte bara byggt ett helt nytt internt team, men även på 16 veckor bytt plattform (samt förhandlade fram nya partners och leverantörer) samt tog fram en ny digital identitet. Siten blev ett nytt universum för brand building där kunden själv kan interagera med moduler såsom ”Mild to Wild” och även shoppa hel outfit via ”LOOKS”.”
Elvira Eriksson - CEO / Co-Founder, Mockberg
Jag grundade Mockberg 2014 när jag var 20 år med min bror Daniel och har sedan dess drivit bolaget i med- och motgång. Jag tog över som VD i februari 2020 precis i början av pandemin och fick en tuff start, men sen dess har Mockberg bara vuxit för varje år.
Mest stolt är jag över att vi lyckades vända bolaget från att nästan försättas till konkurs under pandemin till att idag öka över 100% per år i omsättning. Vi dubblade omsättningen 2022, och förväntas mer än dubbla 2023.
Mockberg har funnits på den svenska marknaden i 10 år, men det är först senaste 2-3 åren som vi lärt oss hur vi verkligen når ut och kommunicerar med vår målgrupp. Jag vill vinna så att mina medarbetare som jobbar med e-handel får detta pris som ett bevis på att de är grymma på vad de gör. De förtjänar att hyllas!
Nominering:
”Elvira starta Mockberg för flera år sedan men det är först de senaste åren som bolaget verkligen tagit fart. Mycket tack vare det arbete som de tidigt la på sociala medier. Klockor är en konkurrensutsatt område men Elvira gjorde det smarta draget att snäva av målgruppen och fokusera på kvinnor. De har lyckats bra både i Sverige och internationellt och Elvira har drivit på bolaget under alla år som om det vore hennes kall i livet. Mellan 2021 och 2022 dubblade hon omsättningen i bolaget och under 2023 forsätter hon satsningen där hon satsar på hållbara, trendiga och tidlösa accessoarer.”
Anton Ekström, Co-founder & E-commerce Manager, Villahome
Min resa inom e-handel påbörjades år 2021. Under den relativt korta tiden har jag fått insikt i de utmaningar som följer med att driva en e-handelsverksamhet i stor skala och hantera stora volymer. Det är en bransch som jag äntligen har funnit mig hemma i och älskar att arbeta inom.
Min mest imponerande bedrift var att vinna det prestigefyllda priset, Årets E-handlare 2023, en utmärkelse som tilldelades av PriceRunner. Detta var en betydande seger, särskilt med tanke på den tuffa konkurrensen från etablerade e-handelsföretag som Nordic Nest och Royal Design.
Om jag har kunnat dela med mig av minsta lilla inspiration eller kunskap, då tror jag att jag kan vara en värd svenska folkets röster. Jag är ödmjuk inför det stöd jag får, och hoppas kunna fortsätta att motivera och bidra på olika sätt inom den svenska e-handelsscenen.
Nominering:
”Anton ska vinna årets e-handelsprestation på grund av hans imponerande prestationer inom e-handelsbranschen under 2022 och våren 2023. Hans expertis och arbete har lett till exceptionella resultat och enastående tillväxt för företaget han arbetar för. Anton har visat en förmåga att inte bara förstå konsumenternas beteenden och behov, utan också att skapa en sömlös och tillfredsställande kundupplevelse. Han har varit banbrytande i att implementera innovativa tekniker för att förbättra användarupplevelsen, såsom AI-drivna chattbotar och personaliseringstekniker. Hans hängivenhet till att ständigt förbättra och optimera webbplatsens funktionalitet och användarupplevelse har lett till högre konverteringsfrekvenser och ökad kundnöjdhet. Anton har också visat en djup förståelse för marknadsföring och annonsering, och har framgångsrikt använt sociala medier, SEO och andra digitala marknadsföringskanaler för att driva trafik till webbplatsen och öka försäljningen. Med Anton vid rodret uppnådde företaget en betydande tillväxt under perioden. Hans passion och kompetens inom e-handel gör honom till en värdig vinnare av årets e-handelsprestation.”
Anton Askenström - Co-Founder / Head of Marketing & Com, Swedish Tonic
Vid 16 års ålder började jag som en av de första i Sverige sälja mobilskal online och upptäckte min kärlek för e-handel. Därefter byggde jag upp några av Sveriges största Facebooksidor för att driva trafik till sajter likt Omtalat & Lajkat (sorry!). Min resa fortsatte till Uppsala för plugg där Swedish Tonic grundades med ambitionen att utveckla svensk dryckesindustri till det bättre, alltid med e-handel som en viktig grundpelare.
Trots ett tufft omvärldsklimat ökade vi vår omsättning med 119% via Swedishtonic.com. Vägen dit var inte spikrak, utan ett kapat annonskonto mitt i högsäsong (där 1.5msek spenderades av en bedragare vilket resulterade i nedstängt konto i 3 mån) skulle pareras samtidigt som råvaru- och logistikkostnader pressade en redan pressad affärsmodell. Att växa i medvind är lätt, men att växa i motvind är en bedrift jag är oerhört stolt över!
Att sälja tonic & lemonad online är utmanande, särskilt när dessa produkter traditionellt köps offline. Trots att utmaningarna varit många och resurserna små, har vi lyckats ändra konsumentbeteendet och etablera oss som en pionjär inom dryck online. Vårt arbete visar att med tålamod och tro på sin vision kan man skapa förändring, även när oddsen är emot en.
Nominering:
”Ökad e-handelsförsäljning trots det tuffa klimatet! Optimerat, förbättrat och bara vart en total klippa för företaget. Helt otrolig!”
Fedja Porobic - Sr E-commerce Consultant & Founder, Porobic Group
Fedja har arbetat med E-handel i snart 15 år med bred erfarenhet av alla områden och beskrivs som en e-handels wikipedia av branschkollegor. Han delar frikostigt med sig av sina galna ideer som ofta fungerar, är flitig poddgäst och har under de senaste åren investerat i och drivit tillväxt för några av Svensk e-handels snabbast växande D2C startups såsom Mockberg, Under Your Skin, ZacZess och Västerbottens Såpa. Fyra varumärken som hade det extremt tufft och fick sig en blixtsnabb vändning när Fedja tog över strategiarbetet.
Det finns flera riktigt bra nominerade kandidater men om ni vill stödja en riktig entreprenör som på kort tid trots rådande inflation lyckats skala upp flera bolag i helt olika branscher från nästan noll till värderingar över hundratals miljoner samtidigt som jag bygger Sveriges snabbast växande growth byrå och primärt är en hängiven pappa, ja då ska ni rösta på mig.
Nominering:
”Fedja har med sitt team tagit Under Your Skin från 0 till 100. Femdubblat omsättningen och tagit in ett stort kapital (75milj). Fedja klev in i bolaget när det höll på att gå under och såg hur det kunde lyftas med en fantastisk produkt och story med grundaren Lovisa som ansiktet utåt. Det är dessutom kanske en av de svårare branscherna att slå igenom i. Förutom Under Your Skin så driver Fedja en ehandelsbyrå (Porobic Group) där han har hjälpt flera e-handlare med liknande resor och bland dom är några idag Sveriges ledande e-handelsbolag. Fedja har jobbat otroligt hårt och förtjänar att bli årets e-handelsprestation för detta.”
Rösta på den kandidat nedan som du tycker förtjänar att bli "Årets E-handelsprestation". Du får endast rösta en gång per kategori.
*Uppgifterna i ovan formulär lagrat i syfte att utse vinnaren samt för att hantera kommunikationen kring röstnings- och prisprocessen i relation till E-STAR AWARD.