Porträtt: Anton Askenström

Anton vann priset för Årets E-handelsprestation i E-star Awards 2023. Vid beskedet var både hedrad och glad men även lite chockad. Han uttryckte att  det fanns många kompetenta människor i finalfältet som har stått för fantastiska prestationer som förtjänar att hyllas!

Anton framhäver att han delar det här priset med alla sina kollegor på Swedish Tonic som slitit väldigt hårt genom en pandemi, krig och ett instabilt finansiellt världsläge. Det har verkligen varit en laginsats där hela Swedish Tonic står som vinnare. Han ger även en stor eloge till alla deras samarbetspartners som möjliggjort detta. Framför allt hela teamet på PG som varit en viktig partner i deras tillväxt!

Motivering:

”Anton började i tidig ålder sin digitala resa och har sedan dess satsat helhjärtat på en onlinekarriär. Swedish Tonic startade han under studietiden för att utvecka svensk dryckesindustri till det bättre. Efter hårt arbete lyckades han öka bolagets e-handelsförsäljning trots ett tufft klimat! En bedrift han levererat genom att ständigt optimera, förbättra och vara en stjärna inom företaget.”

Vem är Anton Askenström

Jag är 29 år gammal och bor i Stockholm tillsammans med min flickvän. Sedan 7.5 år driver jag Swedish Tonic som jag var med och startade när jag pluggade i Uppsala. Brinner för marknadsföring och e-handel och halkade in på det redan när jag var 16 år och började sälja mobilskal online som en av de första i Sverige. Min nyfikenhet förde mig även tidigt in på sociala medier där jag byggde upp några av Sveriges största Facebooksidor för att använda dessa som trafikkälla till min viralsida med videos jag drev. Älskar tillväxt, att bygga varumärken och att skapa effektiva logistikflöden. Förutom e-handel, marknadsföring och företagande brinner jag för hälsa, träning, yoga och att resa. Drömmen är att en vacker dag få bosätta mig i New York.

Hur ser din arbetsdag ut?

Dagarna varierar väldigt mycket beroende på säsong. I början av året och efter sommaren när vi har lågsäsong är det mycket fokus på strategi, utveckling och allt som måste förberedas inför peakperiod. När vi närmar oss midsommar, Black Week eller julhandel är det mer fokus på att släcka bränder och att maximera försäljningen där och då. Överlag är det en härlig blandning mellan strategi och operativt arbete, mellan marknadsföring och e-handel samt mellan produktutveckling och logistik.

Vad är roligt med ditt jobb?

Att det är så mångsidigt och att vi bygger upp vårt eget varumärke. Vi är inte en återförsäljare av produkter utan vi är även tillverkare vilket betyder att vi själva bestämmer vilka produkter vi vill ta fram. Att få gå från idé till en färdig produkt som sedan ska marknadsföras, säljas och levereras är väldigt kul och givande. Alla delar av kundresan är så otroligt viktiga så det är väldigt kul att få jobba med varje liten del.

Vill du lyckas inom marknadsföring?

Håll koll på dina siffror och se till att din affärsidé är lönsam i grunden. Framgång kommer inte över en natt så se till att ha tålamod och fokusera på att bli lite bättre för varje dag som går. Gnetandet är en viktig nyckel i att lyckas bygga en hållbar och framgångsrik e-handel på sikt! Våga även ifrågasätta och testa mycket. Better done than perfect är väldigt applicerbart när det kommer till e-handel så kom igång och korrigera längs vägens gång. Var ödmjuk och öppen för att förändra din idé vid behov.
Nominering: ”Ökad e-handelsförsäljning trots det tuffa klimatet! Optimerat, förbättrat och bara vart en total klippa för företaget. Helt otrolig!”

Partner

VI HITTAR DIGITAL KOMPETENS NÄR DU BEHÖVER DEN

REKRYTERING | KONSULTER | HEADHUNTING