NU UTSER VI SVERIGES DIGITALA STJÄRNOR 2024

Årets E-handelsprestation
Röstningen är nu stängd för denna gång och vinnaren presenteras den 03 oktober 2024. Läs gärna mer om finalisterna här nedanför.
Vem tycker du förtjänar utmärkelsen Årets E-handelsprestation? Rösta på din favorit i formuläret längre ner på sidan. Du kan rösta en gång per kategori.
En sann ”E-STAR” har genomfört en bedrift som lett fram till en framgång i företaget eller branschen. Detta är en senior profil som förändrat branschen genom kreativa idéer, innovativa lösningar eller något som fått tillväxten att explodera.
Många bra kandidater har nominerats för sitt engagemang och sitt inspirerande arbete och här presenterar vi de utvalda kandidater som juryn tagit vidare.
Rösta och läs mer om våra finalister här nedanför. Röstningen avslutas fredagen den 27e september 2023.
Partner
VI HITTAR DIGITAL KOMPETENS NÄR DU BEHÖVER DEN
REKRYTERING | KONSULTER | HEADHUNTING
Årets Finalister
Stefan Kedling - CEO på Macade Golf
Stefan har varit VD på Macade Golf under de senaste två åren (bolaget har funnits sedan 2019). Under denna period har bolaget vuxit enormt från 58f miljoner 2022 till närmre 90 miljoner 2023. För 2024 ser omsättningen ut att landa på imponerande 140 miljoner kronor. Under alla år har bolaget vuxit med lönsamhet. För att åstadkomma tillväxten har de fokuserat på produktutveckling, design och varumärke. Under 2023 så gjorde ett litet team på fyra personer en väldigt stor insatts för att skala bolaget på ett effektivt sätt. De startade under året även upp ett amerikanskt lager, för att bättre kunna serva sin huvudmålgrupp i USA. De har under Stefans ledning, och trots hög tillväxt, även lyckats bibehålla en otroligt stark återköpsgrad med en fördelning på 50% nya kunder och 50% gamla kunder. Mest stolt över är Stefan för sin prestation att lyckas balansera mellan tillväxt och lönsamhet – det hade gått att växa mer, då hade affären inte varit lönsam.
Nominering:
”Stefan är sedan 2 år VD på Macade Golf, ett relativt nytt varumärke i golfvärlden. Macade har gjort, och gör, en fantastisk resa med snabb tillväxt under lönsamhet och har på kort tid byggt upp varumärket globalt. Med grundaren Erik bakom Macades nytänkande design och form på golfkläder och varumärke har Stefan å sin sida lyft bolaget operationellt och finansiellt samt etablerat vinnande processer och en väldigt lyckad USA-satsning. Bolaget har gått stick i stäv mot övrig ehandel under de senaste åren och framgångssagan bara fortsätter.”
Elin Glommen Liljedahl - CEO på Ridestore
Elin har varit operativt ansvarig på Ridestort i fem år och gick för drygt ett år sedan in som formel VD. Ridestore är ett svenskt bolag som säljer skidkläder till hela världen. De har historiskt haft en enorm tillväxt, men har nu tagit det vågade beslutet att inte växa under tre år. Detta för att istället ha fokus på att stärka organisation, trivsel och utveckling av personal. Tillväxten från det senaste året kommer till stor del ifrån att de nyligen lanserade i nordamerika, där de nu börjar skörda frukterna av sin satsning. Elin, som är väldigt datadriven, har under det senaste året fokuserat mycket på att få bolaget mer datastyrt och att påskynda processen mellan analys och beslut. En viktig egenskap hos Elin har definitivt varit att våga lita på datan. En viktig del i Elin och teamets arbete under det senate året har även varit att introducera AI i högre grad i sitt analysarbete. Detta har lett till en bättre analys för att uppnå lönsamhet per order, som brytitis ner på landsnivå och kundnivå och därmed gett en ökad lönsamhet för bolaget som helhet.
Nominering:
”Elin är en ledare och förebild som inspirerar i vardagen genom ett otroligt driv samt genom att vara en viktig kulturbärare i organisationen. Hon andas Ridestore i allt hon gör och hon har varit en viktig nyckelspelare i den framgång som bolaget uppnått under de senaste åren. Elins syn på och driv för att låta data styra verksamheten har definitiv också varit något som starkt bidragit till bolagets tillväxt och ökade lönsamhet. ”
John Ekström - CEO & founder JOHN HENRIC
John grundande bolaget redan 2009 tillsammans med Nicklas Nordbergh, och har lyckats bygga ett framgångsrikt bolag som verkar både offline och online. Under 2023 växte de sin onlineförsäljning med drygt 28% där de framgångsrikt lyckades växa på nya marknader. De hade det kämpigt i början av året på sina huvudmarknader Sverige och Norge men lyckades trots detta att hitta tillväxt och lönsamhet genom en rad kreativa initiativ. Under året har John och övriga på John Henric bland annat lanserat en ny produktkategori i form av linnékostymer på mycket kort tid, de har infört returavgifter i hela världen för ökad lönsamhet, utbildat personalen i entreprenörstänk och kostnadskontroll samt vågat ta tuffa beslut att stänga av länder som inte var lönsamma. När John betraktar sin egen prestation så tror han att hans största bidrag till tillväxten varit hans förmåga att få saker att hända fort. John brinner för att analysera, ta beslut och sedan snabbt implementera förändringar i organisationen så att det får maximal effekt på kort tid.
Nominering:
”John har med teamet på John Henric lyckats sätta en nästan ny kategori i from av affordable lyxery på kartan. När folk har ont om pengar under en lågkonjuktur så sparas det, men med rätt prispunkt har de trots tuffa tider lyckats vara ett uppskattat kundval. Genom hårt arbete så har de även, på en vikande marknad, lyckats växa sitt bolag med lönsamhet och åter igen preserat en imponerande tillväxt. ”
Cecilia Ortmark Söder - Founder & owner på GLOWiD
Cecilia starta sitt bolag GlowID för snart åtta år sedan. Bolaget, som säljer koreansk hudvård/makeup, har hon på denna tid lyckas ta från 0 till 150 miljoner kronor i omsättning. I det senaste bokslutat så visar hon dessutom ett imponerande resultat på 30 miljoner kronor. Detta är en resa som Cecilia lyckats gör utan extern investering och med en stor portion uthållighet. Under 2023 har de arbetat hårt med att få upp vinstmarginalen till dagens nivå, som är den de nu ska hålla. Detta är en resa de lyckats göra trots en aggressiv tillväxt både inom D2C och B2B. Några saker som Cecilia och hennes team gjort under året är att optimera lager och säkerställa rätt erbjudande till kunderna. En stor del i detta har varit en tightare dialog med leverantörerna. Mest stolt över är Cecilia att hon lyckats starta detta bolag från noll, haft uthållighet att ta sig igenom tuffa perioder och sedan våga släppa in andra i bolaget för att växa det till nya nivåer.
Nominering:
”Cecilia är en sann entreprenör som under sin föräldraledighet startade sitt bolaget och byggde upp det från grunden. Det jag är mest imponerad över är att hon gjort detta på ett väldigt litet team och med minimal budget inom marknadsföring. Hela deras tillväxt bygger på bra produkter och ett aktivt arbete med att bygga ett starkt eget community.”
Daniel Sjögren - Founder på Bright Swimwear
Daniel drog igång sin verksamhet 2017, som ett sidoprojekt under studietiden. Hans bolag Bright Swimwear har haft en imponerande tillväxt under de senaste åren och gick från 2022 års omsättning på 12 miljoner kronor, till imponerande 54 miljonerkronor under 2023 – med en imponerande lönsamhet (dubblar detta 2024). Bolaget säljer bikinis med fokus på USA och den internationella marknaden. En vändpunkt för varumärket var 2021 då de såg över sin affärsmodell och beslutade att de hela skulle sluta med rabattkoder och i stället fokusera på att bygga ett starkt brand. Frukterna av denna varumärkesresa är det vi ser resultat av idag. Mest stolt över är Daniel över teamets prestation och deras arbete med att säkerställa att rätt produkter ständigt är på lager. Med hjälp av främst meta, men även Google Ads och Influencers, så har de även lckats skapa en katapult som hela tiden skjuter till nya höjder. Själv har Daniel fokuserat mycket av sin tid under året på att resa jorden runt och driva allt kopplat till bolagets kampanjer, bilder och mycket annat.
Nominering:
”Daniel har lyckats accelerera tillväxten i sitt bolag på ett imponerande sätt och detta helt utan någon extern investering. Han har även lyckats förhandla fram avtal med leverantörer som gör att han snabbt kan skala bolaget på ett lönsamt sätt. De har snabba leveranser från sina fabriker och kan därför med kort varsel säkerställa rätt volymer utan att binda kapital i lager. Jag vill även nominera Daniel för att han på ett engagerat sätt lägger ner enormt mycket tid och många resdagar på att få ihop allt så att det blir kvalité på allt från inköp till produktbilder. ”
Johanna von Sydow - Equestrian Stockholm
Johanna grundande Equstrian Stockholm 2015 och har sedan dess lyckats bygga upp en framgångsrik verksamhet som för 2023 omsatte 115 msek med ett resultat på 2,4 msek.
Trots en vikande marknad och lågkonjunktur så har hon lyckats skapa en tillväxt i bolaget med bra resultat. Framförallt har den amerikanska marknaden vuxit och därmed befäst sin roll som bolagets största marknad. Equestrian Stockholm har under året profilerat sig genom samarbeten med internationella ridsportprofiler och upplever en fortsatt stark position på marknaden. Bolaget har ett stort community på sociala medier, där man idag är det största ridklädesmärket i världen på Instagram samt det största europeiska ridklädesmärket på nya kanalen TikTok.
Hon är otroligt stolt över sitt team, som tillsammans arbetet väldigt hårt för att lyckas. I sin egen roll som grundare och CEO så ser hon att hennes största bidrag varit som en problemlösare och att hon alltid tänker framåt och driver på utvecklingen.
Nominering:
”Johanna är en stor inspirationskälla för alla oss om vill lyckas som företagare. Hon har på relativt kort tid byggt upp ett bolag som är ett av Sveriges starkaste varumärken inom hästsporten. Hennes driv och förmåga att arbeta lösningsorienterat är det som imponerat allra mest på mig.”
Rösta på den person nedan som du tycker förtjänar att vinna och bli "Årets E-handelsprestation". Under "runner up" lägger du röst på den du tycker ska bli tvåa. Den senare används endast om det blir lika mellan två vinnarkandidater.
*Uppgifterna i ovan formulär lagrat i syfte att utse vinnaren samt för att hantera kommunikationen kring röstnings- och prisprocessen i relation till E-STAR AWARD.