VAR MED OCH UTSE SVERIGES DIGITALA STJÄRNOR 2024

Rösta på Årets Digitala Marknadsstjärna

Röstningen är nu stängd för denna gång och vinnaren presenteras den 3 oktober 2024. Läs gärna mer om finalisterna här nedanför.

Vem tycker du förtjänar utmärkelsen Årets Digital Marknadsstjärna? Rösta på din favorit i formuläret längre ner på sidan. Du kan rösta en gång per kategori.

En marknadsförare kan i den digitala världen vara skillnaden mellan uppgång och nedgång. Rollen (och priset) omfattar alla som arbetar med Sociala Medier, CRM, Grafisk produktion, Performance Marketing och annat inom genren marknadsföring. Priset går till den som genomfört en bedrift som lett till framgång eller visat på engagemang utöver det vanliga.

Många bra kandidater har nominerats för sitt engagemang och sitt inspirerande arbete och här presenterar vi de 4 utvalda kandidater som juryn tagit vidare.

Rösta och läs mer om våra finalister här nedanför. Röstningen avslutas kl 12.00 fredagen den 27e september 2024.

Partner

VI HITTAR DIGITAL KOMPETENS NÄR DU BEHÖVER DEN

REKRYTERING | KONSULTER | HEADHUNTING

Årets Finalister

Therese Mattisson - Commercial Manager

Med lång erfarenhet har jag lärt mig att bygga effektiva team med hjälp av AI, automatisering och datadrivna KPI:er. Idag leder jag ett team som arbetar med att stärka lojaliteten och engagemanget hos Bonnier News 2,2 miljoner prenumeranter. Tillsammans skapar vi upplevelser som får kunden att vilja fortsätta engagera sig hos oss – med hjärtat i det fria ordet. Mitt ledarskap har skapat förutsättningar för mitt team att konsekvent leverera starka resultat inom försäljning och att bygga skalbar automatiserad marknadsföring för över 100 varumärken, trots tider av radikal förändring. Jag med team har framgångsrikt automatiserat marknadsföringsprocesser som tidigare ansetts omöjliga att automatisera, vilket frigjort 6000 timmar årligen från manuellt arbete (-80%) som gett teamet möjlighet att fokusera på affärsutveckling, samtidigt som det resulterat i fler köp än någonsin (+138%) – en win-win på alla fronter. Mitt fokus på trygghet, mod och uthållighet har hjälpt oss att bygga framgångsrika tvärfunktionella team, Jag är mest stolt över mitt modiga ledarskap, där jag alltid vågar gå i spetsen och skapa förändring som leder till konkreta resultat.  Med fokus på innovation och att sätta människor och kundresan i centrum, har jag visat att framgång nås genom att aldrig sluta lära och våga tänka nytt. Nominering: ”Thereses ledarskap präglas av imponerande kombination av trygghet, mod och passion. Genom att modigt ta sig an komplexa utmaningar och omvandla dem till möjligheter, har hon etablerat sig som en förebild. Therese har framgångsrikt skalat och automatiserat marknadsföring, såsom onboarding och engagemangflöden för över 200 varumärken. Detta har inte bara lett till en ökad kundlojalitet och längre livscykler för kund, utan också genererat miljonbelopp i ökade intäkter genom strategisk korsförsäljning och automatiserade uppgraderingar

Isak Lind - Design & Content Specialist

Med två separata examen, en i kultur och en i digital kommunikation, har min karriär mestadels präglats av kultur i form av böcker. Det är först sedan 2023 jag arbetar med marknadsföring på riktigt.

Jag är självklart glad över Xlash stora tillväxt på TikTok, men mest stolt är jag över engagemanget på vår Halloween-kampanj 2023 på TikTok. Det går att göra content som passerar i förbifarten, men i en tid där det är så enkelt att lämna negativa kommentarer, visade tittare uppskattning med kommentarer som ”Bästa reklamen jag sett”, ”Sjukaste reklamen ever” och ”Detta är typen av reklam vi behöver mer av.”

På TikTok står jag oftast för idé, utförande och produktion, samt står framför kameran – olika roller som är stora att axla. Mina idéer kommer sällan från referenser från andra håll, de kommer från mig själv vilket gör att jag verkligen äger content till 100%.

Nominering:
Jag vill nominera Isak till e-Star Award 2024 i kategorin Årets SoMe Person. Under Isak’s ledning har Xlash TikTok-kanal gjort en fantastisk resa från att ha 0 följare till att nå över 30 000 – ett bevis på hans exceptionella känsla för och kreativitet inom TikTok.

Isak har framgångsrikt byggt en TikTok-närvaro som är skräddarsydd för Xlash’s primära målgrupp: GenZ. Hans arbete kännetecknas av innehåll som är både innovativt och unikt för varumärket. Med en strategi som kombinerar produktnära och humoristiskt innehåll, har han lyckats skapa ett engagemang som inte bara resonerar med målgruppen utan också sprider sig på ett organisk och effektivt sätt.

Under Isak’s ledarskap har TikTok-kanalen inte bara ökat i följare utan också blivit en samtalsämne bland användare. Hans humoristiska och kreativa approach gör att innehållet ofta diskuteras och delas vidare, vilket skapar ett starkt socialt bevis och driver betydande trafik till Xlash kanal.

Isak är en visionär inom sociala medier, vars förmåga att skapa relevant och delbart innehåll har gett Xlash en unik och kreativ röst på TikTok.

Therese Kempe - CMO

Jag har en bakgrund inom varumärkesbyggande samt produkt- och affärsutveckling på Procter & Gamble och Klarna. Sedan tre år tillbaka är jag CMO på Apohem, en av Sveriges snabbast växande e-handlare och Sveriges snabbast växande apotek för tredje året i rad. Jag är otroligt tacksam att få vara en del av Apohems tillväxtresa.

Det är svårt att välja en specifik prestation, men jag är mest stolt över kombinationen av vårt varumärkesarbete och den kraftigt förbättrade kundupplevelsen. Apohem verkar i en mycket konkurrensutsatt bransch, och för att säkra vår långsiktiga tillväxt har vi behövt skapa en tydlig och differentierad marknadsposition. Istället för att enbart fokusera på produkt, pris och snabb checkout som många andra, satsar vi på att skapa en inspirerande och engagerande kundupplevelse. Resultatet är att Apohem idag är ett unikt och prisbelönt apotek (Årets e-handlare) med ett modernt och relevant livsstilsvarumärke som sticker ut, och som blivit allt mer välkänt och omtyckt.

Jag är såklart otroligt tacksam för nomineringen till ’E-star awards’, men det är mitt fantastiska team som verkligen förtjänar äran! En röst på mig är därför en röst på dem och deras hårda arbete och engagemang som gjort Apohems framgångar möjliga.

Nominering:
”Sen hon klev ombord har hon drivit Apohem med framgång i tillväxt såväl som ökat kännedomen om varumärket markant! Therese värnar ständigt om kunden och att hela kundupplevelsen från första kontakt till köp. Therese är en riktigt marknadsstjärna.”  

Helena Leach Squire - Creative Director

Jag har gedigen erfarenhet av varumärkesutveckling på global nivå, både på byrå- och kundsidan. Djup förståelse för varumärkens behov ur ett omnikanalsperspektiv, med e-handel i fokus de senaste sex åren. Bred strategisk kompetens inom inom digital kommunikationsstrategi för att optimera varumärkens räckvidd och effektivitet.

Min ambition har varit att, både visuellt och kommunikativt, lyfta varumärket Rapunzel till nästa nivå. Genom noggrann planering och strategiskt utförande av rätt content i rätt kanaler har vi framgångsrikt fångat kunder i olika skeden av kundresan. Detta har resulterat i imponerande tillväxt på våra fokusmarknader, med ökad trafik och förbättrad konvertering online.

Jag är en kreativ visionär som brinner för innovativa lösningar där varumärket står i fokus, men inte i vägen för de kommersiella målen. Jag älskar att planera och optimera kommunikation för alla digitala kanaler och träffa kunden i hjärtat, på rätt plats i köpresan.

Nominering:
Helena Leach Squire är en exceptionell kreatör som briljerar inom digital försäljning och marknadsföring. Hennes skarpa sinne och förmåga att skapa högkvalitativt innehåll som driver resultat gör henne till en ovärderlig tillgång. Helena arbetar smart och kan förvandla begränsade resurser till imponerande kampanjer. Hennes professionalism och snabbhet i att lära känna nya varumärken och deras målgrupper resulterar i innehåll som är både engagerande och mångsidigt anpassningsbart för alla kanaler.

Ett utmärkt exempel på hennes talang är bröllopskampanjen för Rapunzel of Sweden: \Your day – your choice\”. Kampanjen visar Helenas förmåga att skapa dynamiskt och inspirerande innehåll som fångar målgruppens intresse och engagemang. Hennes insiktsfulla och kreativa tillvägagångssätt gör henne till en självklar kandidat för ”Årets Content Creator.”

Rösta på den kandidat nedan som du tycker förtjänar att bli "Årets Digitala Marknadsstjärna". Du får endast rösta en gång per kategori. 

*Uppgifterna i ovan formulär lagrat i syfte att utse vinnaren samt för att hantera kommunikationen kring röstnings- och prisprocessen i relation till E-STAR AWARD. 

Dela så att andra kan rösta:

ÅRETS E-HANDELSPRESTATION

Huvudpriset : ÅRETS E-handelsprestation

En sann "E-STAR" har genomfört en bedrift som lett fram till en framgång i företaget eller branschen. Detta är en senior profil som förändrat branschen genom kreativa idéer, innovativa lösningar eller något som fått tillväxten att explodera.

Huvudpriset : ÅRETS E-handelsprestation

Nominera den person som du tycker genomfört en bedrift som förtjänar att lyftas ut i rampljuset. Vem är den sanna stjärnan i den digitala världen?
Nominera

ÅRETS DRIVKRAFT HÅLLBARHET

ÅRETS drivkraft, hållbarhet

Hållbarhet är alltid ett viktigt samtalsämne och just nu befinner vi oss i en tid där det är extra viktigt att uppmärksamma arbete som gynnar vår miljö. Nominera den person som inspirerar dig och driver samtalen framåt och gör en förändring för dig, mig och för alla!

ÅRETS DRIVKRAFT HÅLLBARHET

Nominera den person som du tycker genomfört en bedrift som förtjänar att lyftas ut i rampljuset. Vem är med och driver hållbarhet framåt i den digitala världen?
Nominera

Årets e-commerce manager

Årets e-commerce manager

Årets E-commerce Manager har genomfört en bedrift utöver det vanliga som förtjänar att lyftas. Som en många gånger både operativ och strategisk kugge har E-commerce Managern förmågan att se helheten och med koordinerande förmågor och resultatinriktat fokus ser personen till att utvecklingen av den digitala affären hela tiden är på rätt väg.

Årets e-commerce manager

Vem känner du som genomfört bedrifter utöver det vanliga i rollen som E-commerce Manager? Vem förtjänar att hyllas lite extra?
Nominera

Årets inspiratör / kunskapsspridare

Inspiratör / kunskapsspridare

I vår digitala värld så finns det gott om personer som delar med sig av kunskap. Detta kan vara genom inspirerande innehåll på LindedIn, Youtube eller via Podcast. Priset går till den som på ett prestigelöst sätt delat med sig av sin kunskap till andra med utgångspunkten att sprida inspiration och kunskap.

Inspiratör / Kunskapsspridare

Vem inspirerar dig regelbundet? Vem delar regelbundet med sig av kunskap som göra att du och branschen håller sig uppdaterad inom e-handel och digital marknadsföring?
Nominera

Årets Rising Star

Rising star

En Rising Star är en person som vandrar vägen uppåt med potential att bli bland dem bästa i branschen. Personen är ny i sin roll men det är tydligt att personen presterar utöver det vanliga och att underverk kommer att ske i e-handelsbranschen efter denna persons framfart.

Rising star

Vem känner du som är ny i sin roll men som ändå gjort en prestation utöver det förväntade? Vem förtjänar att hyllas lite extra?
Nominera

Årets marknadsstjärna

Årets Digitala Marknadsstjärna

En marknadsförare kan i den digitala världen vara skillnaden mellan uppgång och nedgång. Rollen (och priset) omfattar alla som arbetar med Sociala Medier, CRM, Grafisk produktion, Performance Marketing och annat inom genren marknadsföring. Priset går till den som genomfört en bedrift som lett till framgång eller visat på engagemang utöver det vanliga.

Årets Digitala Marknadsstjärna

Vem har tänkt utanför boxen och gjort ett enormt avtryck med er Digitala Marknadsföring? Vem har sett det möjliga i det omöjliga och aldrig stannat?
Nominera

Subkategorier till Årets Marknadsstjärna

Röstningen stänger om:

Tyvärr kan du inte längre rösta, men håll utkik - Vinnaren presenteras snart