Porträtt: Therese Mattisson

Therese vann priset som Årets Marknadsstjärna i E-star Awards 2024. Hon blev väldigt överraskad och glad! hon tycker det är en fantastisk känsla att bli uppmärksammad för något man brinner och jobbar hårt för. En av hennes första tankar var att jag ville berätta för mitt team, som är en stor del av min resa. Det är verkligen en bekräftelse på allt hårt arbete vi lagt ner tillsammans.

Bakgrund:

Med lång erfarenhet har jag lärt mig att bygga effektiva team med hjälp av AI, automatisering och datadrivna KPI:er. Idag leder jag ett team som arbetar med att stärka lojaliteten och engagemanget hos Bonnier News 2,2 miljoner prenumeranter. Tillsammans skapar vi upplevelser som får kunden att vilja fortsätta engagera sig hos oss – med hjärtat i det fria ordet.

Mitt ledarskap har skapat förutsättningar för mitt team att konsekvent leverera starka resultat inom försäljning och att bygga skalbar automatiserad marknadsföring för över 100 varumärken, trots tider av radikal förändring. Jag med team har framgångsrikt automatiserat marknadsföringsprocesser som tidigare ansetts omöjliga att automatisera, vilket frigjort 6000 timmar årligen från manuellt arbete (-80%) som gett teamet möjlighet att fokusera på affärsutveckling, samtidigt som det resulterat i fler köp än någonsin (+138%) – en win-win på alla fronter. Mitt fokus på trygghet, mod och uthållighet har hjälpt oss att bygga framgångsrika tvärfunktionella team.

Jag är mest stolt över mitt modiga ledarskap, där jag alltid vågar gå i spetsen och skapa förändring som leder till konkreta resultat.  Med fokus på innovation och att sätta människor och kundresan i centrum, har jag visat att framgång nås genom att aldrig sluta lära och våga tänka nytt.

Vem är Therese Mattisson

Jag är en person med mycket energi och en stor passion för det jag gör. Jag är trygg i mig själv och vet vad jag vill, samtidigt som jag inte är rädd för att ta ansvar. Jag vågar nyfiket utmana både mina egna idéer och etablerade strategier, vilket jag tror är avgörande inom både ledarskap och marknadsföring för att driva innovation och förändring. Jag tycker om att se andra växa och bli engagerade så därför är det viktigt att även teammedlemmarna kan leda initiativ inom vårt område. Jag är också en hästtjej, och för mig knyts det ihop med ledarskap – det handlar om att bygga starka team, ha uthållighet, och arbeta för ett mål som ligger längre fram. Den inställningen genomsyrar även mitt arbete inom marknadsföring, där det handlar om att jobba långsiktigt och hållbart, inte bara satsa på en ”one hit wonder”

En vanlig arbetsdag...

Ingen dag ser likadan ut, och det är något jag verkligen uppskattar! Det gör mig kreativ. Dagen brukar innehålla både fysiska och digitala möten, och ofta strategiska inslag eller workshops. Jag är också engagerad i många frågor på flera nivåer, vilket gör att prioritering blir en viktig nyckel för mig. Att kunna planera och fokusera på det allra viktigaste hjälper mig att balansera alla ansvarsområden och säkerställa att vi når våra mål.

Vad är roligt med ditt jobb?

Att få jobba med media och det fria ordet känns meningsfullt – våra produkter gör faktiskt skillnad. En annan sak jag verkligen gillar är att arbeta med den kraft som AI och automatisering för med sig. Jag ser fram emot att se hur långt vi kan komma, både som bolag och hur snabbt hela branschen tar steg framåt. Jag älskar också att jobba tvärfunktionellt, särskilt när jag kan bygga broar mellan teknik, affär och analys. Det är där vi verkligen ser möjligheterna att utvecklas och skapa något hållbart och innovativt över tid.

Att få jobba med media och det fria ordet känns meningsfullt – våra produkter gör faktiskt skillnad.

Vilka råd skulle du ge till någon som vill lyckas/göra karriär inom marknadsföring idag och i framtiden?

Det är viktigt att arbeta långsiktigt och hållbart. Framgång i marknadsföring handlar om att identifiera, bygga och implementera rätt initiativ kontinuerligt över tid. Det ger en hållbar konkurrensfördel, och det är det jag tror mest på. Här kommer 4 tips:
1. Jobba tvärfunktionellt – Våga klura tillsammans på hur ni löser problem. Att samarbeta över teamgränser är nyckeln till att snabbt kunna testa och implementera nya idéer.
2.Bli datadriven – Tänk alltid utifrån-in och basera dina beslut på data. Förstå din målgrupp och deras behov, och se till att ditt budskap är tydligt, koncist och har en stark USP. Det är avgörande för att skära igenom dagens mediebrus.
3.Fokusera på kundresan – Se alltid till att du utgår från kundens förväntningar och behov genom hela kundresan. Var relevant i varje steg.
4.Våga vara agil och testa nya idéer – Bara för att du tagit ett beslut betyder inte att du inte kan ompröva det. Iteration och anpassning är vägen framåt i en föränderlig värld

Nominering:
Thereses ledarskap präglas av imponerande kombination av trygghet, mod och passion. Genom att modigt ta sig an komplexa utmaningar och omvandla dem till möjligheter, har hon etablerat sig som en förebild. Therese har framgångsrikt skalat och automatiserat marknadsföring, såsom onboarding och engagemangflöden för över 100 varumärken. Detta har inte bara lett till en ökad kundlojalitet och längre livscykler för kund, utan också genererat miljonbelopp i ökade intäkter genom strategisk korsförsäljning och automatiserade uppgraderingar

Partner

VI HITTAR DIGITAL KOMPETENS NÄR DU BEHÖVER DEN

REKRYTERING | KONSULTER | HEADHUNTING