
Porträtt: Tony Hammarlund
Tony vann priset som Årets Digitala Kunskapsspridare i E-star Awards 2023. Vinsten gjorde honom otroligt glad och han uppskattar att folk både tog sig tid att nominera och rösta på honom. Det gör honom också glad att priset i sig ytterligare kan sprida budskapet om Tonys nyhetsbrev och podcast så att han med dem kan dela ännu mer kunskap.
Motivering:
”Tony har under det senaste året arbetat heltid med att skapa innehåll som inspirerar och sprider kunskap inom ämnet digital markandsföring. Med sin podd och sitt nyhetsbrev, där experter delar med sig av det senaste inom digital marknadsföring, når och utbildar han tusentals följare varje vecka. Tony delar kunskap med ett stort engagemang som gör både honom själv och alla följare till bättre marknadsförare.”
Vem är Tony Hammarlund
Arbetet som "Kunskapsspridare"
För mig kretsar nästan alla arbetsdagar kring att skapa innehåll i olika former. Det kan handla om allt från att spela in en intervju eller att redigera en som jag har spelat in.
Till att skapa nyhetsbrev eller innehåll för mina olika sociala kanaler. Och jag spenderar en hel del tid med innehållet som jag och min expertpanel publicerar.
Min arbetsdag börjar 8:30 efter att jag har lämnat sonen på förskolan. Och sedan jobbar jag för fullt fram till 16:00 då jag eller min fru hämtar sonen.
När sonen har lagt sig vid åttatiden så sätter jag mig igen och arbetar fram till tiotiden. Men det är ofta jag sitter efter elva. Sedan går jag lägger mig och gör om samma sak igen nästa dag.

Vad är roligt med ditt jobb?
Jag är en extremt nyfiken marknadsförare som vill hela tiden bli bättre och lära mig nytt. Vilket också var anledningen till att jag startade podden för snart 6 år sedan.
Att nu ha möjligheten att på heltid driva podden, nyhetsbrevet och att föreläsa är därför helt underbart. Och det gör mig alltid lika glad att läsa kommentarer från de som följer mitt innehåll om hur mycket det har hjälpt dem i sina roller.
Ett stort plus med att skapa en massa olika typer av innehåll kring marknadsföring blir jag både inte bara blir en bättre marknadsförare utan även en bättre innehållsskapare.
Vill du lyckas inom marknadsföring?
På frågan vad som krävs för att man ska lyckas inom marknadsföring svarar Tony:
Förutsatt att man har hittat det område som man vill dela kunskap kring och man har gjort sin research över vad som saknas så är mina främsta tips att:
Välja ett format som du satsar på. Det kan vara allt från podd eller nyhetsbrev till artiklar, short-form video eller längre videos. Men satsa på ett format och inte allt samtidigt. Och gärna på en eller ett fåtal plattformar.
Bestäm dig för att skapa viss mängd innehåll. Minst 20 avsnitt eller artiklar om det är något längre format. Eller det dubbla om det är short-form video, kortare artiklar eller uppdateringar i social. Så att du inte lägger ner efter 7 artiklar för att du inte tycker att det funkar.
Var konsekvent och gör ett avtal med dig själv. Att få upp momentum som kunskapsspridare kräver att man är konsekvent i hur man delar innehåll och syns över tid. Men sätt inte heller upp ett för tufft mål för dig. Det är ett maraton, inte en sprint.
Men det viktigaste tipset jag vill skicka med är hur viktigt det är att fokusera på att skapa innehåll som verkligen håller hög kvalitet och är bättre än majoriteten av allt annat innehåll kring ämnet som din målgrupp har tillgång till.
Gör man det så kommer man bli en grym kunskapsspridare och inspiratör.
En vädjan!
Vill också ta tillfället i akt att dela en liten önskan å alla innehållsskapares vägnar.
Det är alltid väldigt uppskattat med en like eller kommentar om du har tagit del av det innehåll vi skapar. Allra helst med några av dina tankar.
Scrolla inte bara vidare.
För det kan vara ensamt att skapa innehåll och sprida kunskap. Och en kommentar ger inte bara bra feedback om vad man gillar med innehållet utan gör också att fler ser det.

Partner
VI HITTAR DIGITAL KOMPETENS NÄR DU BEHÖVER DEN
REKRYTERING | KONSULTER | HEADHUNTING